Verdens bedste kur

VERDENS BEDSTE BOOTCAMP & SUPERSUNDHEDSKUR AFSLØRES HER…

Den hedder “Sund Fornuft”

Det er det sidste nye hotte – trenden over alle trends – og det eneste du skal gøre, er at følge 7 simple trin, så vil du få en bikinikrop på den tid, som det tager dig at tage alt dit tøj af og tage en bikini på.

 

1. Din sundhed afhænger ikke af smoothies!

… hvilket man jo ellers skulle tro, hvis man slog op i en hvilken som helst sundheds- eller slankebog fra denne side af årtusindskiftet. Smoothies er da fine, hvis du putter gode, sunde ting i dem og kan lide dem. Men det er ikke den hellige gral, og din sundhed afhænger ikke af dem. Den afhænger af din evne til at foretage sunde valg i hverdagen, hver dag og flere gange om dagen. 

Fravælg ting til fordel for et sundere alternativ. Udskift fx bearnaisesovsen med grønne bønner. Hvis det får dig til at føle at livet er gråt og trist og komplet meningsløst, så spis sovsen og så lær at elske din krop som den er. Den er et resultat af den sovs, som du elsker, og hvis det kun drejer sig om 5 eller 10 kilo og ikke noget, der truer din sundhed, så er du i din gode ret til at foretage det valg.
Kan du ikke det, så vælg bønnerne (de grønne bønner, red.), idet du tager en personlig beslutning om, at ingen sovs er selvhad eller mavedeller værd. Bum.

 

2. Hav noget andet at gå op i end mad

Småspiser du for meget, så er forklaringen højst sandsynligt at dit liv keder dig. Alle de snacks du kører ind i løbet af dagen og aftenen, skal kompensere for det liv du ikke får levet, og dulme at du har lidt ondt af dig selv over det.

Der er kun een løsning på det problem, og det er at komme i gang med at finde ud af, hvad du vil med dit liv, så du kan få nogle mål, projekter, planer og drømme, der begejstrer og stimulerer dig, og som du har lyst til at bruge tid, tanker og kræfter på.

 

3. Drop træningsbelønningen

Lad være med at holde børnefødselsdag for dig selv, hver gang du har trænet. Køb ikke: Shakes, barer, chokolademælk, energidrikke, eller noget af alt det andet lort, der bliver solgt i fitnesscentrene. Det er jo ikke rigtig mad! Det gør ikke noget godt for dig, tværtimod. I det fleste tilfælde hugger du flere kalorier i dig, end du lige brændte af. Mange mennesker tager på, når de begynder at træne, fordi de har en vrangforestilling om, hvor meget de så kan spise og over-belønner sig selv med usunde sager. Lad være med det!

Bare træn. Og så gå hjem og spis noget fornuftigt.

 

4. Og træn for Guds skyld noget du synes er sjovt

Der ER SÅ mange fede ting, man kan lave med sin krop. Man kan danse. Klatre. Stå på rulleskøjter. Gå ture i naturen, svømme, lave yoga, sjippe. Fægte, løbe, lave parcour. Gå til boldspil, lære kampsport, skydive eller hoppe i trampolin. Og titusind andre ting.

Hvorfor vælge noget, der opleves som at være hos tandlægen? Gør noget, du synes er sjovt!

Jo, det findes, og ja, du skal måske rejse lidt længere efter det eller købe noget gear og grej. Gør det!!!! Investeringer i dig selv, i sundhed og glæde, er de bedste investeringer du kan gøre og de giver afkast resten af livet. Ja, du har måske fitnessudstyr stående derhjemme, som du købte første, anden og tredje gang, du gerne ville i form, men hvem kender du som synes at det er SJOVT at træne derhjemme med sit hjemmefitness-udstyr?? INGEN.

 

Det skal være sjovt at træne, og det er dit job at gøre det sjovt. Gør det sammen med nogen du kan lide… på steder der løfter din energi… på måder der matcher din krop… i sammenhænge der inspirerer dig… til musik der gør dig glad.

Og gør det 3-4 gange om ugen. BUM.

 

5. Overdriv intet

Ingenting er sundt i uhyre mængder eller hver dag og hele tiden. Derfor: Spis varieret hen over en uge og sørg for at få forskellige slags grove grøntsager, frugt, rodfrugter, kornprodukter, nødder, sunde olier, og kød, æg og fisk.

Du kan godt hoppe på nogle af alle de mange kure, der cirkulerer, hvis de hjælper dig til at få den krop og sundhed, du ønsker. Men prøv at lade være med at blive fanatiker, fordi fanatikere er ikke lykkelige, (og er i øvrigt så irriterende for resten af verden) og lad også være med at hoppe på filosofierne bag de pågældende kure, for de er allesammen absurde, hjemmelavede og dumme. Mennesket er altædende, og det er derfor vi har overlevet så længe som vi har.

 

6. Lav ingen forbud

Beslut dig for at mindst 80% af tiden vil du spise sundt, grønt og magert. Så har du 20% til at nyde noget mindre sundt med god samvittighed. Husk at ægte nydelse er at spise noget med god samvittighed.

 

7. Brug din sunde fornuft:

– Nej, Ice Tea er ikke te!

– Nej, det er ikke sundt at spise laks 4 gange om ugen.

– Nej, den bolle er ikke fiberrig og sund, hvis den vejer 20 gram og smager af krydderbolle.

– Agurk eller rød peber tæller IKKE som en af de 6-om-dagen i din kost. Det gør vindruer, meloner og andre ekstremt søde frugter heller ikke!

– Du kan IKKE erstatte en frugt om dagen med et glas juice; det er noget en smart reklamemand har fundet på.

– Den proteinshake, der smager som chokoladefløde, er på ingen måde slankende; den går i fedtdepoterne, ikke musklerne.

– Og hvis din müesli smager af kage, så er den ikke sund!

 

Begynd at øve dig i at tænke logisk. Spørg dig selv – Kan det her nu også være rigtigt? Er det for godt til at være sandt?

Lad være med at bedrage dig selv, eller lade dig bedrage. Bliv mere skeptisk, og husk nogle simple regler:

# Grovbrød vejer til.

# Forarbejdet mad, der smager sødt, er der sukker i.

# Mættet fedt er størknet ved stuetemperatur (dvs. at den fedtmarmorering, du kan se på din laks, ikke er sund)

# Grøntsager skal være grove (spinat, grønne bønner, broccoli, kål o. lign.)

# Spis mad, der ligner sin oprindelse, når du køber den. Så har den færrest tilsætningsstoffer, er mindst forarbejdet og mest næringsrig. Eksempler på ting, der ikke ligner deres oprindelse er: Riskiks, slik, færdigretter og cornflakes.

 

… Og så lige en note om kartofler:

Hvert år fremkommer en ny kur og madfilosofi, hvor det er helt, helt forbudt at spise kartofler, fordi uhh, det er så meget stivelse i, og det er af en eller anden grund forfærdeligt og usundt. Øhm… prøv lige at høre… Det er en rod! Som vi hiver op af jorden! Og som vi har levet af her i landet igennem mange år. Hvordan i alverden skulle den kunne være usund???

Og det er den jo heller ikke, tværtimod. Kartofler er propfyldt med næring; det er en af de mest nærende fødevarer overhovedet. Bare lad være med at fritere den eller tvære den ind i flødesovs, så er den en glimrende og vigtig bestanddel i din kost.

 

GOD FORNØJELSE MED KUREN!

Mvh. en tidligere personlig træner og kostcoach, som er lidt træt af hver uge at høre om en ny absurd kur, bootcamp, madfilosofi eller dum liste med 7 simple trin : )

 

<< Se alle blogindlæg

REDSKABER TIL ET SUNDT SELVVÆRD

TILGIVELSE – NEJ TAK

DET INDRE TRIGGER-ORD-  Der står et kun eet ord imellem dig og lykken.

KOM I GANG MED DIN DRØM– 20 minutter om dagen, fem dage om ugen, ændrede mit liv. Det kan også ændre dit. 

ER SELVUDVIKLING SELVOPTAGET?

AFKALK DIT INDRE KOMPAS