Redskaber til et sundt selvværd

Er du en af de mange, der kæmper med ikke rigtig at kunne lide dig selv, og som hele tiden føler at du rammer hovedet mod en indre eller ydre mur, er dit liv præget af tung energi og utilfredsstillende relationer, så handler det højst sandsynligt om dit selvværd.

Heldigvis er et selvværd elastisk. Det er ikke noget, vi har skabt een gang for alle. Det er noget vi skaber hver eneste dag. Er vi vant til at skabe det på en skidt måde, kan vi ændre på de vaner, der forårsager det, og begynde allerede i dag at skabe et nyt, sundt og positivt selvværd, der vil gøre livet lysere og lettere og gøre det mere dejligt at være menneske.

Det er afgørende vigtigt for vores livskvalitet – og livsbane – at vi kan lide os selv.

 

Hvad er lavt selvværd:

Lavt selvværd er karakteristeret ved overdreven selvkritik, negativt selvbillede, ekstrem bekymring (for om man har begået fejl, frygten for at have såret andre, frygten for at blive fordømt/set ned på/latterliggjort), uklare grænser og stærk tendens til at selvsabotere.
Man er sin egen værste fjende og hårdeste kritiker. Kritikken kører som et konstant bagtæppe, der hele tiden trækker en ned, tager modet fra en, blæser selv de mindste fejl op til kæmpe synder og skaber og genskaber negative, forkrøblende overbevisninger om en selv, livet, andres forestillinger og egne evner.

 

Hvordan ændrer man det?

 

Det handler ikke bare om at tænke positivt

At forbedre sit selvværd er en proces, der indebærer at lære at handle på nye måder. Man skal til at gøre mere – gøre positive ting, der forbedrer livet, og derigennem skabe små succeser, som kan give grobund for større succeser, og langsomt bygge en ny fortælling om sig selv op.

Dette kræver naturligvis at man flytter fokus. Du skal til at stille spørgsmålstegn ved de tanker du har tænkt hidtil, og blive meget mere konkret og nøgtern i dine vurderinger af dig selv og dine præstationer. Konkret og nøgtern betyder, at man ikke bare kan se negativt på alting. Det er ikke realistisk. Man er nødt til også at anerkende det gode.

 

Her er noget, der til gengæld IKKE virker:

Affirmationer virker ikke!!

Åh, det var dejligt at få det sagt! Jeg har altid vidst det, for jeg har selv arbejdet mig igennem alle disse ting, og jeg har, som mange andre sikkert, læst 100 bøger, hvori der stod at man bare skulle sige “jeg elsker mig selv” eller “jeg er smuk” til sig selv tredive gange om dagen, og så fik man det fantastisk.
Nej, man gør ikke!

Affirmationer er ekstremt overfladiske og har ingen effekt. 

… medmindre de er plausible for dig! Man kommer ikke til at elske sig selv, hverken sig selv eller andre, af at sige “jeg elsker dig” hundredetusind gange uden at mene det. Det virker ikke. Nu er der så også forskning, der viser det. Mennesker med lavt selvværd kan ikke helbredes eller hjælpes med affirmationer. Tværtimod forstærker det bare forkerthedsfølelsen at skulle gentage latterlige ja-hat-udsagn, som man alligevel overhovedet ikke tror på, i en uendelighed.

Gentagelser skaber forandringer, ja, men kun hvis de er troværdige for den, der udsiger dem.
Hvis du vil arbejde med positive udsagn, så lad det være intentioner, og lad det være noget, der virker realistisk og sandt for dig. For eksempel: “I dag vil jeg føle mig ligeværdig med alle jeg møder”. Det er et glimrende positivt udsagn, der vil hjælpe dig meget, hvis du lider af mindreværd. Det er noget helt andet end at sige for eksempel: “Jeg er fantastisk og alle kan lide mig”, hvis du er vant til at tro på det modsatte, og det vil højst sandsynligt bare få dig til at have det værre.

 

Her er hvad der virker:

Den allermest centrale del af dit selvværd er din fortælling om dig selv – den kontinuerlige fortælling, som du er i gang med at skabe om det menneske du er. Du er vant til, at den er nedsættende og negativ, fordi hver gang, der sker en lille ting, som du kan tolke negativt, så bruger du den til at skabe et generaliseret udsagn om dig selv. For eksempel vælter du en kop og tænker: “Det er typisk mig; jeg kan heller ikke gøre noget rigtigt.”. Men i virkelighedens verden var det bare en kop; det var en lille konkret ting, som i dine tanker bliver stor og eksistentiel – det bliver et udsagn om dig, et ekstremt negativt og handlingslammende udsagn, og når du har sagt det til dig selv tilstrækkelig mange gange, bliver det også til en ”sandhed” i dit sind.

Sker der noget godt i dit liv – enten noget, som du selv har gjort eller skabt eller som hænder – afskriver du det som irrelevant. Du bruger det ikke i din fortælling om dig selv.

Det ABSOLUT VIGTIGSTE du kan gøre, er at bytte rundt på dette mønster!

Begynd at forstærke og udvide det positive, der sker, og afskriv det negative. Hvis bare du holder dig beskæftiget med at lære dét, så kan jeg love, at dit liv vil forandre sig til det 100.000 gange bedre, og det vil ikke engang tage særlig lang tid. Det vil være svært at lave forandringen, og der vil være dage, hvor du ikke orker det. Det er fint. Op på hesten igen næste dag. Du vil meget hurtigt mærke, hvordan de mørke skyer begynder at lette fra dit liv, og du vil stille og roligt begynde at kunne udfolde dit ægte potentiale, dét som du godt selv ved inderst inde, at du har.

 

Hvad kan du selv gøre:

Næste gang nogen giver dig en kompliment eller roser dig, så overvej muligheden af, at vedkommende vitterligt mener det og måske endda har ret.

# Engager dig ofte i noget positivt, som kræver handling og nærvær – fx arbejde, kreative projekter, oprydning, havearbejde, motion, skriveprocesser, meditation, frivilligt arbejde, hvad som helst. Det skal være noget, der er samtidig gør en positiv forskel enten i dit eget liv eller andres. Du har ikke godt af at have for meget tid til at sidde og ruge. Du skal sætte dig selv i gang.

# Stil spørgsmålstegn ved dine egne tanker. Fx: Er det virkelig sandt, at jeg er helt uduelig? Hvor mange procent af det jeg gør, gør jeg ganske udmærket? Hvor tit gør jeg noget rigtig forfærdeligt? – Dvs. begynd at blive mere rationel og konkret i dine vurderinger. Når du skaber et negativt udsagn om dig selv, så spørg om det virkelig er sandt, helt sandt, eller om du også har beviser på det modsatte, hvis du tænker dig om.

# Begynd at finde, søge og skabe beviser på at du faktisk kan en hel masse gode ting og har rigtig mange positive kvaliteter. Gør det til dit fokus.

# Øv dig i ikke at sammenligne dig selv med andre. Hvis de har eller kan noget, som du ikke kan, så find ud af om det er noget, du selv kan øve dig i at blive bedre til eller selv kan anskaffe dig.

# Giv dig selv gaver. Vis dig selv at du også er værd at forkæle og bruge penge på.

# Gør noget godt for dit udseende. Køb nyt tøj, bliv klippet, få en manicure eller en rygvoksning. Det vil hjælpe både på dit humør og din selvfølelse.

# Brug dine succes´er. Hver gang du har den mindste lille succesoplevelse eller gør/oplever noget godt, så prøv om du ikke kan konvertere den oplevelse til en udsagn om dig, en ny sandhed om hvem du er.

 

Dit lave selvværd er ikke en sandhed om dig. Det er en virus, du har fået! Den vil langsomt dø hen, når du begynder at give næring til helt andre tankemønstre og give al din opmærksomhed til nye fokusområder. Så vil du opdage, at du er rigeligt god nok, og at du endda er meget mere, end du troede at du var. Dit ægte jeg vil blomstre frem, og du vil blive glædeligt overrasket, når du møder den virkelige dig. Du vil opdage, at det er dig selv du har savnet hele tiden.

 

(P.S. Vil du med på Selvværdsworkshop, så find næste workshop i kalenderen)

 


<< Se alle blogindlæg

AT SÆTTE GRÆNSER ER AT HAVE INTEGRITET

TILGIVELSE – NEJ TAK

DET INDRE TRIGGER-ORD-  Der står et kun eet ord imellem dig og lykken.

KOM I GANG MED DIN DRØM– 20 minutter om dagen, fem dage om ugen, ændrede mit liv. Det kan også ændre dit. 

ER SELVUDVIKLING SELVOPTAGET?

AFKALK DIT INDRE KOMPAS

 

 

 

2 comments on “Redskaber til et sundt selvværd

Comments are closed.